Crazy Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danny en Iris Groenendijk - WaarBenJij.nu Crazy Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Danny en Iris Groenendijk - WaarBenJij.nu

Crazy Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Danny en Iris

18 Maart 2017 | Nepal, Kathmandu

Zo, de eerste dagen zijn voorbij. Een omschrijving in 1 woord? Chaos. Bij aankomst op het vliegveld hebben we in alle onduidelijkheid een visum aan kunnen schaffen voor de komende maand, we hadden alleen roepie's (Nepalees geld) bij ons. Nu kan je daar met bijna alle denkbare Valuta betalen, behalve met Nepalese roepie's! De man achter de balie keek ons aan alsof we gek waren. Tja, wie wil er nou ook met Nepalees geld betalen in Nepal.... Erns hebben we onze tassen opgehaald en zijn we nog zoekend naar buiten gelopen voor de juiste taxi. Dat laatste was een stomme fout, zodra lokale mensen zien dat je buitenlands bent en hulp nodig hebt komen ze je helpen. Opzich aardig bedoeld (dachten wij), maar ook als je hier niet om vraagt doen ze hun uiterste best je te helpen voor wat geld. Zo kwamen er gelijk 3 Nepalese mannen op ons afgestormd om ons te helpen met het vinden van de juiste taxi. Danny is er niet ingetrapt ze geld te geven wanneer ze dat vroegen. Eenmaal in de taxi op weg naar ons hotel kwam de cultuurschok binnen. Auto's, fietsers, vrachtwagens, tractors, brommers, bussen en koeien, het maakt allemaal niet uit. Iedereen doet lekker waar ie zelf zin in heeft en alles gaat andere richtingen op. In de afgelopen drie dagen zijn we nog geen verkeersbord of stoplicht tegengekomen. Er is een regel in het Nepalese verkeer; zo hard toeteren als je kan naar zoveel mogelijk mensen. Zoals Danny dan zegt, iedereen heeft 'schijt aan'. Als je zelf geen schijt aan de rest hebt is het onmogelijk een weg over te steken.
Tijdens onze eerste dag hebben we wat winkeltjes bezocht en een heerlijk diner gehad bij ons hotel dat in totaal zo'n 900 Roepie kostte (ongeveer 8 euro). Opvallend is dat de aardbeving van 2 jaar geleden heel veel impact heeft gehad en dat nogsteeds heeft op de stad en op de mensen. Straten en gebouwen zijn vernield en mensen proberen dit om hun manier zo goed mogelijk te repareren. Ze hebben weinig gereedschap, zand wordt verplaatst via manden die voornamelijk vrouwen boven op hun hoofd dragen. Totaal ondenkbaar in Nederland. Dat af en toe de stroom uitvalt in Nepal verbaast ons niks, elektriciteitsdraden lopen met wel 50 stuks totaal door elkaar in een knoop. Zo passeert Danny's hoofd meerdere keren per dag wat hangende elektriciteitsdraden.
Vandaag hebben we veel ondernomen, we zijn onder andere permits gaan halen bij het Nepal Tourism Board voor het Annapurna gebergte. Daarna hebben we een taxi gepakt naar Pashupatinath, dit is een heilige plaats in Nepal met een heilige rivier. Hier hebben we twee crematies meegemaakt. Wederom kwam de cultuurschok hard aan, bizar om te zien dat mensen hier afscheid moeten nemen van hun geliefde die midden op een plein op een stapel hout verbrand worden. Tijdens zo'n crematie rukt het hele dorp uit om even mee te kijken. Wel zitten er hele rituelen vast aan zo'n crematie, mensen worden eerst gewassen in de heilige rivier en later in allerlei doeken gebonden. Deze 'heilige' rivier wordt ook gebruikt om het as in te strooien, vuil in achter te laten en tijdens het in as strooien zitten 5 meter verderop wat mensen zich lekker te wassen in de rivier om zo weer 'lekker fris' voor de dag te komen. Dit liet weer even zien hoe bizar maar ook hoe bijzonder de Nepalese cultuur is.
Erna zijn we naar het grootste busstation van Kathmandu geweest om bustickets te halen voor maandagochtend richting het Anna Purna gebied. Op weg hier naartoe liepen we door arme sloppenwijken, hier werden we aangekeken alsof we van een andere planeet kwamen. Eigenlijk ook niet gek aangezien Danny twee keer zo groot is als de gemiddelde Nepalees, hij werd van top tot teen bekeken. Jongeren wilde zelfs op de foto met ons. Bijzonder dat je op zo'n vredige manier door zo'n wijk kan lopen als 'rijke' Europeanen, er zijn genoeg plekken op de wereld waar dit niet kan. In de sloppenwijk stikt het van de dode kippen, vissen en geiten op de toonbank aan de zanderige weg. Op een gegeven moment hoorde we een geitje mekkeren, toen we dichterbij kwamen zagen we hem vastgebonden aan een paal. Toen we even beter keken bleek de winkel achter hem een slager te zijn....
Morgen gaan we onze laatste dingetjes regelen en dan vertrekken we maandagochtend naar het eerste adres van onze Anna Purna trekking. Een ander heel bijzonder gebied in dit super bijzondere land. Namasté Nepal! ❤️

• 18 Maart 2017 - 19:27

Sabrina:

Hoi Danny en Iris,
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Wat een verhaal! Bizar en bijzonder tegelijk. Heel erg leuk om te lezen allemaal.
    Benieuwd naar het vervolg van jullie reis! Groetjes Sabrina

• 18 Maart 2017 - 20:16

Karin:

Hoihoi,..wat n mooi en uitvoerig reisverslag! En wat n belevenissen al tijdens dit korte verblijf!!
    Veel plezier!! Gr karin

• 18 Maart 2017 - 22:50

Murielle:

Hi Iris en Danny

Leuke verslag. Mooie en rijke ervaring. Er veel plezier in de Himalaya en wijs voorzichtig want misschien ontmoet je de Yeti

• 19 Maart 2017 - 10:39

Anne:

Wat stoer van jullie zeg, om hier maar gewoon tussen te lopen. Ik zou het echt niet kunnen, precies om de dingen die je hier beschrijft. Maar het is wel een hele ervaring, ik denk ook dat deze reis jullie leven zal veranderen, op een positieve manier! Danny, kijk je wel uit dat je niet wordt geëlectrocuteerd?? ;)
    In China maken mensen ook "stiekem"(niet zo subtiel) foto's van Max en zijn blonde haar, jullie zijn hier vast ook bezienswaardigheden!

Wees voorzichtig, maar geniet vooral van de leuke dingen en leer van de choquerende dingen!
    Xxx Anne

• 20 Maart 2017 - 10:35

Nina:

Heel gaaf!
    Ik ben benieuwd naar de rest van jullie verhalen.
    Geniet er vooral van en wees voorzichtig natuurlijk :*

Dikke kus
    xxx

• 29 Maart 2017 - 09:29

Pedro:

Mooi geschreven Danny en Iris en gaaf om te lezen!!!
    We zijn benieuwd naar de vervolgverhalen, have fun and keep it up!